Switi nyan yari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marije Aarts - WaarBenJij.nu Switi nyan yari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marije Aarts - WaarBenJij.nu

Switi nyan yari!

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

01 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Allereerst een heel gelukkig nieuwjaar allemaal! Het jaar is weer om gevlogen, het is alweer 2013!
Ik heb het jaar gister knallend ingeluid samen met een grote groep studenten en ouders van studenten! Was erg gezellig! In het centrum was er veel gezelligheid, muziek en veel knallen! Ontzettend veel harde knallen. In de Domineestraat, lange winkelstraat, hadden ze een enorm lange mat neer gelegd! Dat was wel spectaculair! Erg genoten!

Inmiddels heb ik alweer twee hele toffe trips mee gemaakt! Namelijk de Voltzberg en Raleighvallen trip en de Jawjaw en Isadou trip.

De Voltzberg en Raleighvallen trip duurde vier dagen. We vertrokken op vrijdagmiddag met een bus naar het plaatsje Witagron, daar hebben we overnacht in onze hangmat. Het plaatsje lag aan de rivier. ’s Avonds hebben we daar een nachtwandeling gemaakt opzoek naar dieren. Ook konden we een prachtig mooie sterrenhemel zien, echt wauw! De volgende morgen vertrokken we rond 11 uur met de boot naar de Raleighvallen, dit is een natuur reservaat. We hebben ongeveer 7 uur lang in de boot gezeten, wat een beleving! En dan moet je je geen luxe bootje voorstellen, maar gewoon een uitgeholde boomstam met plankjes waar je op zit. Het water stond erg laag, daarom konden we op veel plekken niet hard varen. Ook moesten we een aantal keren de boot uit om te duwen. We hadden gelukkig waterschoenen mee genomen, die kwamen mooi van pas. In het water zaten piranha’s en stekelroggen… Slik... Niet te veel bij nadenken! Onderweg hadden we ook een flinke regenbui op ons kop! We waren doorweekt! Haha, we hebben wel gelachen! Dat was trouwens de eerste keer dat ik het echt weer eens koud had in Suriname. Alleen de reis was dus al een hele beleving.
We kwamen aan bij een groot eiland met een groot open gebouw waar we onze hangmatten konden hangen en nog meer hutjes, hier verbleven we. Geweldig plekje, mooi uitzicht en mooie geluiden van allerlei dieren! ’s Avonds hebben we toen weer een wandeling gemaakt.
De volgende dag vertrokken we naar de Voltzberg! Helemaal uitgerust met sportschoenen, lange broeken en flesjes water gingen we op pad. We hebben eerst ongeveer 2,5 uur gelopen door de jungle! Kwamen nog een gifslang tegen. Toen kwamen we onderaan een steile rots uit, de Voltzberg! Die hebben we toen beklommen. Wat een klim was dat, zo steil, zo gevaarlijk en zo gaaf! Ik kreeg er een enorme kick van. En het uitzicht was echt heel mooi! Ik heb heel wat toppen beklommen, maar vond dit toch wel echt één van de mooiste! Genieten!
Na dit hoogtepunt gingen we weer terug. Eenmaal terug bij de slaapplekken waren we aardig kapot. Iedereen had blaren op de voeten en spierpijn, maar was het wel waard.
De volgende dag ging ik ontbijten en toen stond onze reisleider daar met een baby vogelspin. Hij had hem gevangen en mee genomen. Natuurlijk even vast houden! Cool! Er zaten ook veel doodskopaapjes daar, die hebben we toen gevoerd met stukjes bacove (banaan). Erg schattig! Ze pakten de stukjes bacove zo lief uit mijn handen. Na het ontbijt hebben we nog een korte wandeling gemaakt. We kwamen uit bij een stroomversnelling waar we konden zwemmen. Op de terug weg liet de gids ons maden proeven. Tja, nu ik hier toch ben moet ik maar alles proberen, toch?! Het smaakte niet heel vies eigenlijk. Na de wandeling zijn we met de boot weer terug gegaan, weer 7 uur varen en daarna nog 5 uur met de bus.. Tijdens de bootreis moesten we op een gegeven moment de boot uit om te duwen. Plotseling zei de reisleider dat was moesten stoppen. Hij zag een stekelrog zitten! Nou ik zat meteen weer in de boot, haha! Maar onze reisleider heeft hem toen verjaagd en we konden weer verder.
Wat een avonturen! Dit was echt mijn favoriete trip tot nu toe!

Afgelopen weekend zijn we op trip geweest naar Jawjaw en Isadou, dit zijn dorpjes in het binnenland van Suriname. Hier sliepen we in huisjes met lekkere bedden! We waren met een grote groep studenten, dus lekker gezellig! Ik heb hier kunnen zwemmen in een natuurlijke jacuzzi, een marrondorpje bezocht, een kaaiman vastgehouden en een nog veel grote vogelspin vast gehouden! En ook nog op mijn gezicht! Eén van de jongens uit de groep had de kaaiman gevangen! Dat was echt te gek! De gids namelijk niet en die jongen kreeg het voor elkaar hoor! Hij was natuurlijk de held toen. Deze trip was erg gezellig en wat relaxter!

Voor de kerst hebben we onze producten kunnen afronden, dus dat hebben we achter de rug! De verslagen zijn mooi geprint en in gebundeld. 3 en 8 januari hebben we nog twee presentaties en dan zijn we officieel klaar!

Het kerstfeest was trouwens ook heel gezellig! Op kerstavond hebben we een kerst mis bezocht. Eerste kerstdag hebben we met een grote groep gezellig gegeten en tweede kerstdag zijn we met een klein groepje uit eten geweest. Ik had niet veel kerstgevoel, maar het waren wel geslaagde dagen.

Pff, lang verhaal weer! Hoop dat jullie het met plezier hebben kunnen lezen. Nu nog twee weken en dan ben ik alweer in Nederland. Ik zie er naar uit om iedereen weer te zien! Ik zal proberen nog een laatste blog te schrijven voor mijn vertrek.

Groetjes!

• 01 Januari 2013 - 22:22

Hanneke:

Hoi Marij wat een mooi verhaal weer! jij ook een heel gelukkig nieuwjaar.
    Wat is de tijd snel gegaan he ?
    Gied om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Gister waren we bij jou paps en mams heeeeel gezellig.
    Zet em op tijdens je komende presentaties.
    Liefs Hanneke
    ( vast ook van Hans :-) )

• 02 Januari 2013 - 18:28

Martsen:

yeeh Marije.. wat een verhalen, echt fantastisch! T is echt een opsomming van zoveel leuke en mooie dingen en belevenissen. Super cool...
    geniet lekker van je laatste twee weken. We denken aan je! Tot gauw.

• 03 Januari 2013 - 12:02

Marianne & Timo:

Lieve meid,

Wauw, wat ben jij stoer en avontuurlijk zeg.. maden eten...spin op je arm..respect!
    Leuk om je verhaal weer te lezen, veel succes met jullie presentaties!

We zien uit naar jou lieve meid!

Dikke kussen en geniet nog maar even optimaal, horizontaal en abnormaal (zoals Mark dat ooit eens tegen mij zei) ;)

Liefs!