Hangmat, salsa, muggen, Bergendal, lekker eten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marije Aarts - WaarBenJij.nu Hangmat, salsa, muggen, Bergendal, lekker eten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marije Aarts - WaarBenJij.nu

Hangmat, salsa, muggen, Bergendal, lekker eten!

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

01 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Fa waka?!

Alweer heel wat dagen verblijven we hier in Suriname! En alweer een hoop mee gemaakt! Waar zal ik beginnen..

Ons huisje bevalt heel goed! We zijn er erg blij mee. We zitten onder de muggenbulten, maar dat went ook wel. Ook hebben we hier fietsen, dus gaan veel op de fiets ergens naar toe. Het centrum hebben we al vorige week uitgebreid bezocht! De palmentuin, Fort Zeelandia en het onafhankelijkheidsplein. Daarna hebben we meteen een hangmat gescoord!

Afgelopen weekend hebben we naar een full moon party geweest bij Ayo. Van zaterdag op zondagnacht hebben we in onze hangmat geslapen langs de Suriname rivier. We sliepen met ongeveer 20 mensen naast elkaar, dat was best krap. Maar ik ben die nacht lekker op tijd in mijn hangmatje gekropen en heb heeeeeerlijk geslapen! Ideaal! De volgende dag hebben we nog lekker gezwommen en in de zon gelegen. Dat laatste was minder handig, want ben aardig verbrand geweest op mijn rug, buik en benen.

Gister zijn we weer op trip geweest, naar Bergendal. Dit is een oude slavenplantage langs de Suriname rivier. Nu zit er een Adventure Center. Met ongeveer 10 personen gingen we er in een busje heen. En we begonnen ons avontuur met tokkelen! Er waren 10 platforms en 7 kabels. Erg vet om hoog boven de grond van de ene boom naar de andere te gaan! Het hoogtepunt was een oversteek over de Suriname rivier! Vanaf 35 meter hoogte! Wauw, wat een uitzicht was dat! Het ging veel te snel voorbij. Toen we klaar waren hebben we ook nog gekayakt op de rivier. We gingen echt een beetje de jungle in. Prachtig was dat! Helaas hebben we geen dieren kunnen zien (kaaimannen en aapjes). Dat komt nog wel. Na het kayakken hebben we nog een wandeling gemaakt en vertelden gidsen meer over de plantage die er vroeger was. We hebben ook het ouderlijk huis van Clarence Seedorf gezien! Haha, jaja, echt een klein houten hutje waar nu alleen maar vleermuizen wonen. Na de wandeling zat onze actieve dag er weer op, erg geslaagd!

Verder hebben we al 2 keer een salsadansles gehad! Vanavond de derde. Erg leuk om te leren! We hebben 2 keer per week les. In clubs, danscafés, etc. dansen de mensen ook veel salsa en andere dansstijlen zoals zouk en merenque. Heel gaaf om te zien!

Met ons project gaat het erg goed. We gaan een aantal basisscholen bezoeken komende maand (morgen de eerste school) en daar de schrijflessen observeren. Afgelopen week zijn we langs het Ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling geweest. Daar hebben we een gesprek gehad met de hoofdinspecteur basisonderwijs. We hebben van hem een goedkeuring voor ons project ontvangen, zodat we legaal de scholen kunnen bezoeken ;). Lekker bezig hier dus!

De Surinaamse dingen die ik al heb gegeten zijn Saoto soep (zoute soep met o.a. rijst), Tahoe Lontong (taugé, rijstblokjes, soort aardappel, ui en kip), Pompelmoes (heerlijke vrucht), Citrusvrucht (nog een heerlijke vrucht), Switbonki (zoete boon) en uiteraard Roti! Genieten!

Zaterdag komen mijn vader en moeder voor 10 dagen naar Suriname! Erg veel zin in, ik zie er naar uit om hier met hen te zijn! Jullie horen weer van me als ik meer beleefd heb!

Mo syi!

• 01 November 2012 - 15:02

Suriname:

Deel je verhalen nu ook op onze nieuwe officiele facebook-pagina: DiscoverSuriname - NL

• 07 November 2012 - 20:42

Hanneke:

Hoi Marije,
    Wat fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt! t ziet er ook wel heel heerlijk uit.
    Mooi land en heerlijk weer, stiekem ben ik een beetje jaloers hoor :-}.
    Geniet er van liefs Hanneke en vast ook van Hans

• 27 November 2012 - 11:40

T&M:

Gaaf om je belevenissen te lezen en te horen dat je geniet. Lontong is zooo lekker! Dat mis ik echt wel.. lekker pittig sausje erbij, nom, nom! Ik wil ook naar Suriname ;) Zie uit naar je volgende verslag! Geniet!
    Liefs, Mar & Timo