Over de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marije Aarts - WaarBenJij.nu Over de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marije Aarts - WaarBenJij.nu

Over de helft!

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

08 December 2012 | Suriname, Paramaribo

Oeps, alweer ruim een maand geleden dat ik mijn vorige reisverslag heb geschreven. Ik heb inmiddels alweer veel beleefd dus daar gaat tie!

Papa en mama kwamen op 3 november aan. Ik vond het heel leuk om ze op te halen en met hen dit avontuur te beleven. De volgende dag zijn we meteen met z’n allen op dolfijnen- en plantagetour geweest. We gingen met twee boten van plantage naar plantage toe over de Suriname rivier. Onderweg zagen we dolfijnen zwemmen, heel cool! Ook zagen we mooie vogels en gekke vissen. Echt heerlijk en vermoeiend dagje!

Met papa en mama zijn we ook op trip geweest naar de Brownsberg. We moesten eerst twee uur rijden tot aan de berg en toen nog een uur lang de berg op via een enorme hobbelweg. Of te wel een uur lang rug massage. Erg gelachen! Op de Brownsberg hebben we vervolgens gewandeld naar een waterval(letje, want het was nogal droog waardoor de waterval heel klein was). Onderweg hebben we, in het wild, apen gezien! De slingeraap en een kwatta-aap! Ze probeerde ons te bekogelen met takken door aan de takken te trekken. Prachtig gezicht!

Verder ben ik met papa en mama nog heerlijk een keer uit eten geweest. En ook nog een keer met die meiden erbij! Erg genieten! Het was fijn ze hier te hebben en het was gek om weer afscheid van ze te moeten nemen. Nadat we mijn ouders op Zanderij hadden uitgezwaaid kwamen de ouders en tante van Yaëla aan (dezelfde avond dus). Zij zijn hier 19 dagen geweest, inmiddels alweer vertrokken dus. Ook erg gezellig!

Met Sandra heb ik nog een keer een fietstocht gemaakt naar Fort Nieuw Amsterdam, een historische plek. Dat was heel leuk! Als je fietst zie je best veel namelijk. Wel had mijn fiets drie keer een lekke band en heeft die lieve San de fiets twee keer geplakt. Bij de derde keer hebben we maar een taxi gebeld voor het laatste stukje terug naar huis.

20 november was ik jarig, in Suriname! Dat was even anders, maar ontzettend leuk! Om 12 uur ’s nachts werd ik wakker gezongen door die meiden. Met ballonnen en toeters en al! Geweldig! Ook hadden ze ons mooie huisje versierd, binnen en buitenkant! Dus ons groene huisje was nu nog vrolijker! ’s Middags zijn we wezen hightea-en bij ‘Lekker’ een Nederlands lunchcafé! Daarna nog een aantal taarten en cakejes gebakken. En heel lang geskypt met Joel, genieten! ‘s Avonds kwam er bezoek! Stagiaires, overburen, ouders en taxichauffeurs, iedereen hadden we uitgenodigd. Gezellige bende! Een hele geslaagde 22e verjaardag!

Afgelopen weekend zijn we naar Nickerie geweest. Dit is een provincie ongeveer 4- 5 uur rijden vanaf Paramaribo. De vriend van Yaëla woont hier in verband met stage. We vertrokken op donderdag dus met een busje daarheen. De eerste nacht sliepen we bij Bart. Elles, Sandra en ik in een hangmat op het balkon, onder een afdakje waar de regen hard op kletterde. De volgende morgen gingen we gebroken op weg naar Bigi Pan. Bigi Pan betekend groot meer/ wateroppervlak. Het is een groot natuurgebied, een soort moeras. Na ongeveer één uur varen en de boot over een overtoom te moesten hebben geduwd kwamen we aan bij een grote open plas. Midden op de plas stonden ongeveer vijf huizen op palen. In één van de huizen hebben we een nacht verbleven. Midden in de natuur, op het water! Ongelofelijk mooi! De stilte, de wind, de vogels en het gekabbel van het water deed me erg genieten. Vrijdagavond net voor zonsondergang hebben we eerst veel mooie vogels gespot, onder andere de Rode Ibis (beschermde diersoort in Suriname), daarna hebben we vis uit de visnetten gehaald met onze handen. De vis moet je dan met één vinger door de kieuw en één vinger door de mond vast houden, zodat hij niet wegglipt. Heer apart! Toen het echt donker werd zijn we nog op kaaimannentocht geweest. Heel spannend! We hebben de rode ogen van de kaaimannen gezien, maar ze konden er helaas geen vangen. Dat zullen we vast nog wel later doen tijdens een andere trip. Zaterdagmorgen zijn we naar het natuurlijke modderbad geweest in Bigi Pan. Dat was echt geweldig! We smeerden elkaar helemaal onder, lekker glibberen. Toen we van het modderbad terug naar de boot liepen werd ik helemaal lek gestoken door de muggen. Mijn hele rug zat onder de rode bulten! Dat was even minder, maar het is gelukkig al aardig weg getrokken.

Uiteraard doen we in Suriname ook gewoon aan Sinterklaas. Dinsdag hebben we het dobbelspel gespeeld met een groep stagiaires. Woensdag hebben we met het huis ook het dobbelspel gedaan en we hadden gedichten geschreven voor elkaar. Samen met een heerlijke chocolade fondue was het een heerlijk avondje. Dank u Sinterklaasje!

Dat waren de hoogtepunten van afgelopen tijd! Uiteraard is dit lang niet alles, maar ik kan bezig blijven over dit mooie land. Ik heb al ontzettend veel foto’s gemaakt, eigenlijk te veel. Maar je blijft bezig!

Inmiddels zit ik al over de helft van de reis. Bij dat besef miste ik thuis wel meer. De tijd gaat hier heel erg snel en ik geniet vol op, maar ik mis ook die lieve mensen thuis om het mee te delen. Toch is het een fantastisch avontuur dat ik nooit had willen missen!

Tot de volgende keer weer! Er staan weer wat trips op de planning, dus de volgende keer zal ik jullie over die belevenissen vertellen.

Bigi brasa!

  • 08 December 2012 - 10:43

    Hanneke:

    Leuk om weer een verslag te lezen Marije !
    Geniet maar lekker !
    Liefs Hanneke

  • 10 December 2012 - 18:45

    Martsen:

    He Marij!
    Hartstikke gaaf man al die avonturen... zo cool om te lezen, word er stiekem wel beetje jaloers van hoor! ;)
    Zoals je zelf ook al schrijft, geniet ervan!!
    Knuffel uit Wijk!

  • 23 December 2012 - 16:35

    Anja Aarts:

    Hai Marije,

    Heel leuk om je verhalen te lezen!!
    Inderdaad de tijd vliegt!

    We wensen je hele fijne Kerstdagen en geniet nog van zon de laatste weken!
    (hier regent het al een paar dagen).

    Liefs van A, A, A, M en W.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 10 Okt. 2012
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 6964

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Suriname!

Landen bezocht: